N+2: Tout rien - Frédéric Back (1980)

05 mayo 2012

Tout rien - Frédéric Back (1980)


Todo nada / All nothing
Sin diálogos/No dialogue

Llamamiento a la cordura ecológica hecho en celdas heladas. Fue la primera nonimación al Oscar para Frédéric Back, que ganaría el año siguiente con "Crac".
(FA)



Frédéric Back nace en Alemania en 1924. Tras haber vivido en Estrasburgo y París, estudia Bellas Artes en Rennes. En 1948 se traslada a Montreal (Canadá) donde trabaja como profesor de Artes Aplicadas y Bellas Artes. Asimismo trabaja como ilustrador, maquetista y decorador, y realiza continuas colaboraciones en emisiones educativas, científicas y musicales de la Societé Radio-Canada. Para la compañía del Metro de Montreal creará una gigantesca vidriera mural en la estación Place-des-Artes, titulada “La historia de la música en Montreal”.

Pero no será hasta 1968 que comience su trabajo en el cortometraje de animación. Su sensibilidad, la elegancia y sutileza de sus dibujos y su extraordinaria maestría con el color han sido el sello de su creación, junto a un trabajo paciente y único, inspirado en un profundo respeto a la vida. Su obra es un homenaje a la naturaleza, a los animales y a la posibilidad de convivir con ella sin destruirla, sino amándola y respetándola.

En 1980 es por vez primera candidato al Oscar al mejor cortometraje por Tout rien, galardón que obtiene en 1987 por Crac. Repetirá premio en 1987 con "El hombre que plantaba árboles" y candidatura en 1994 por Le fleuve aux grandes eaux.

Frédéric Back está considerado como uno de los grandes maestros del cine de animación y es sin duda el cineasta canadiense más conocido y galardonado en esta disciplina.



All Nothing was Frédérîc Back's first Academy Award nominee and is a very good short which might be more highly regarded if Back had not gone on to make both The Man Who Planted Trees and The Mighty River, the early genesis of which can be seen in All Nothing, as well as Crac!, one of two Academy Award winners for Back (the other being Man Who Planted Trees). Thus, three great animated shorts make a highly intelligent and thought provoking short disappear somewhat into the background. In print and available on A Tribute To Frédéric Back I cannot talk at all about the short itself without getting into specifics and I want to discuss it for various reasons, so the comment from the next paragraph on will contain spoilers.

This is all subjective and other viewers may not see it the same, but I was fascinated by the fact that the short shows a creator who, in effect, incorporates evolution into the design for the planet. There are many examples of this, such as birds changing into other species of birds and other animals changing form and appearance, but the most profound use is on the humans, who go through stages-first form to aquatic, then to hairy primates, then avian life and finally to man. Interestingly, in the latter stages, man is also seen as grumbling, complaining and obnoxious. Man then becomes the extreme predator, to the creator's dismay and later anger. Man the predator then kills the creator and proceeds to do whatever he likes to the planet and other life on it without thought or consideration. At the end, man is no more satisfied and is just as empty and unhappy as before, until a final reconciliation occurs, Most recommended.
Robert Reynolds (IMDB)


LINK

http://www.mediafire.com/?80ubntmiyagaui1

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