N+2: Surogat - Dusan Vukotic (1961)

10 abril 2012

Surogat - Dusan Vukotic (1961)


Sucedáneo / Substitute
Sin diálogos/No dialogue

La historia gira en torno a un hombre que llega a una playa y comienza a satisfacer todas sus necesidades con objetos inflables, entre los que se encuentra una mujer y su propio carro entre otros, pero, aunque su mundo esté hecho a medida de su inflador, no todo resulta como él quiere. Usando la parodia y la sátira en conjuncion a los espacios desnaturalizados y las extrañas, casi abstractas, formas de los personajes, la animación creada por el bosno-herzegovino fue más allá del entretenimiento solamente, explorando así la animación como un medio de educación en su medio. Surogat fue el primero cortometraje no estadounidense en llevarse en óscar en 1962. Vukotić fue quizás el más conocido de los miembros de la escuela de animación de Zagreb.
(Anarkotizado en Taringa)


Empecé a trabajar hacia 1951 en las películas de animación. En esa época mis pasos eran indecisos, pero llegué a conocer ese mágico medio más de lo que hubiera querido. No pensaba entonces que abriría un nuevo camino en la animación. Mi punto de partida era siempre el movimiento natural, que yo trataba de imitar. Los brazos y piernas de mis muñecos tenían siempre el mismo número de articulaciones que las personas. Sólo más tarde, gradualmente, empecé a descubrir una nueva clase de movimiento. Si ya había pensado el modo de dibujar una figura, ¿por qué no pensaba en la forma apropiada de moverla? Esta nueva animación demostró ser extremadamente funcional. Los movimientos estilizados y los dibujos simples consiguieron que las películas fueran más expresivas. El movimiento realista requería más tiempo y más dibujo, mientras que con nuestra experimentación redujimos ambos y esto trajo cambios en todas las fases de la amimación. La característica esencial de la Escuela de Zagreb es que no intentamos imitar a los demás. Nuestro poder está en nuestra imaginación y en la habilidad de expresarla dibujando. (Dusan Vukotic)

Óscar al Mejor Cortometraje de Animación en 1961.
Diploma Especial en Bérgamo en 1961.


Dušan Vukotić ( 1927, Bileća, Bosnia and Herzegovina –1998, Zagreb, Croatia) was one of the most important animators of his time, but thanks to Croatian custom of not taking care of it's cultural heritage, there aren't any DVDs of his works officially published.

This compilation was made from original and none-restored film versions, and therefore the picture tends to be of poor color value (while he always payed great attention to color in his films), but it's the best that we can do right now, and it's not likely better sources will be available anytime soon.

Vukotic was the best known author, and co-founder of famous Zagreb school of animated films which took lead in opposing Disney's school in late 1950s and early 1960s. He won many prizes, including an Oscar for best animated short in 1961 for Surogat ("Ersatz"), being the first foreigner to do so. Another of his films, Igra ("The Game"), was nominated for an Academy Award in 1964.

This compilation is so much more interesting because it maps the transformation of Zagreb school from it's beginnings and fascination with Disney to it's prime time when they were the most experimental and gravest of animators in the world.

Working under danger of the communist regime, the artists from Zagreb had to rely heavily on symbolism and metaphor in their critical view of contemporary society. Also, aesthetically, they relied more and more on contemporary art than the tradition of animated film. Developing reduced movement (while WB and Disney exaggerated animation to the point of chintzy) and using editing techniques similar to french new wave cinema, Dusan Vukotic, Vatroslav Mimica, Vladimir Kristl and the others produced incredible body of work which should not be left to rot in some cellar in Zagreb.

Hopefully this selection will shed a new light to this important cultural phenomena, and perhaps serve as a focal point to some new artists, since, due to it's unavailability, Zagreb school is perhaps the most important school in the history of animation that has no real influence on contemporary artists. (KG)


Link

http://www.mediafire.com/?m031816p6nvol8d

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